zaterdag 22 februari 2014

Een leuke moeder zijn en al je ambities waarmaken?

Eigenlijk wil ik zoiets gaan schrijven van: “Stop met zeuren en begin voor jezelf". Dat klinkt niet zo aardig en zou meer iets zijn wat ik in stilte tegen mezelf zeg. Er zit wel een kern van waarheid in.

Van veel vrouwen om me heen hoor ik dat ze problemen hebben met hun werkgever rondom hun zwangerschap. Zo worden contracten niet verlengd, wordt de wens om parttime te werken in huidige functie niet ingewilligd of er volgt ontslag.
Volgens mij kent iedereen wel iemand in haar omgeving die hier mee te maken heeft.

En het maakt me eigenlijk heel boos. Het zijn vaak ambitieuze vrouwen die jarenlang hard hebben gewerkt voor het bedrijf. Die het bedrijf veel hebben gegeven met al dan niet waardering daarvoor. Tot het moment dat ze kinderen krijgen. Het is voor de meeste vrouwen een enorme verandering en het kost even tijd om daar aan te wennen. Het lijkt erop alsof die tijd niet wordt gegund door de werkgever.

Zo dit begint aardig op een klaagzang te lijken. Dat is niet mijn bedoeling. Er zullen vast ook vrouwen zijn die hele goede ervaring hebben met werkgevers. En ik wil niet alle werkgevers over één kam scheren.

Wat ik wel wil is dat vrouwen het heft in eigen handen nemen.

Als je een negatieve ervaring hebt rondom werk en zwangerschap is dat erg vervelend. Zeker als het gaat over je inkomen en daarmee je financiële zekerheid. Toch ben ik ervan overtuigd dat je altijd een keuze hebt. Je kan boos blijven op je werkgever en in je verdriet blijven hangen. Je kunt ook kiezen voor jezelf. Je kunt ook de mogelijkheden zien.

Wat wil je zelf? Wat doet die nieuwe moederrol met je? Wil je eigenlijk nog wel in je huidige functie blijven? Wil je minder werken of wil je thuisblijven?

Het gaat er om wat JIJ wilt. Dat je onderzoekt waar jij blij van wordt, wat jouw plezier en voldoening brengt. Even niet kijken naar die buurvrouw die 5 dagen werkt met 3 kinderen of die oud collega die thuisblijft om voor haar kindje te zorgen.

Hoe weet je wat je wilt?

Door te ervaren. Als je noodgedwongen thuis zit na een ontslag weet je hoe het is om thuis te zijn met je kinderen. En bevalt het je?

Wil je voor jezelf beginnen? Begin met 1 dag in de week. Ervaar hoe je dat vindt.
Overweeg je om fulltime te werken? Overleg met je werkgever en probeer het een maand uit.

Ga gewoon doen, ga proberen en ervaren.

Ik ben er van overtuigd dat jij dan een leuke moeder kunt zijn en al je ambities waar kunt maken.

Wil je weten hoe? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang binnenkort een gratis ebook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten