dinsdag 11 februari 2014

Ben jij een perfectionist?

Een perfectionist? Ik? Nee, natuurlijk niet.

Alhoewel het vaak tegen me is gezegd geloofde ik het niet. Ja, ik ben behoorlijk eigenwijs.
En ik weet ook dat ik dingen zelf moet ervaren voordat ik ze geloof. Eigenlijk dringt het pas echt tot me door dat ik een perfectionist ben toen ik het boek “De moed van imperfectie” van Brené Brown las.

Ze schrijft het volgende:
“Perfectionism is a self-destructive and addictive belief system that fuels this primary thought: “If I look perfect, live perfectly, and do everything perfectly, I can avoid or minimize the painful feelings of shame, judgment, and blame.”

En toen drong het tot me door dat ik wel een perfectionist ben en dat ik jarenlang bezig ben geweest met perfectioneren (en plezieren en presteren). En dat kost zo ontzettend veel energie!

Bewustwording is de eerste stap in het proces van verandering.

Wil je hier meer over lezen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang binnenkort een gratis ebook.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten